Darmowa dostawa od 250 zł

Dostawa w 24h

Dotacje

Odroczone płatności

4,9/5 na Opineo

Koszyk

Koszyk jest pusty

Budowa piły łańcuchowej

Data aktualizacji: 04-04-2025

Szukasz informacji na temat budowy pilarki łańcuchowej? Przeczytaj nasz artykuł poświęcony temu zagadnieniu. Kompleksowo przedstawiamy w nim poszczególne elementy konstrukcji spalinowej oraz elektrycznej. Zwracamy też uwagę na to, czym charakteryzuje się budowa łańcucha piły.

piła łańcuchowa spalinowaW zależności od typu zasilania, budowa pilarki łańcuchowej może być bardziej lub mniej złożona. Wersja spalinowa (na zdjęciu) ma znacznie więcej elementów w porównaniu z elektryczną, co wynika właśnie z zastosowania różnych silników.

Pilarki łańcuchowe występujące na rynku można podzielić przede wszystkim pod względem rodzaju zasilania, który ma ścisły związek z konstrukcją urządzenia. Wyróżniamy modele spalinowe oraz elektryczne. W ich obrębie można wyszczególnić pilarki łańcuchowe o klasycznej konstrukcji oraz modele na wysięgnikach. Kolejne części tekstu poświęcimy omówieniu budowy tych pierwszych, czyli najpopularniejszych, jeśli chodzi o wybór użytkowników.

 Budowa piły łańcuchowej spalinowej – najważniejsze elementy

Omówienie budowy piły łańcuchowej spalinowej zaczynamy od jej tylnej części, którą jest rękojeść główna wyposażona w przepustnicę gazu i blokadę tego spustu, chroniącą przed nieautoryzowanym zwiększeniem obrotów. Rękojeść ma charakter zamknięty, czyli jej dolna część jest zabudowana osłoną dłoni, zabezpieczającą palce użytkownika przed ewentualnymi skutkami zerwania łańcucha. Posuwając się dalej po obudowie, można wyszczególnić takie elementy jak dźwignia ssania i przełącznik masowy zasilający świecę.

Po lewej stronie korpusu maszyny znajdują się dwa korki zbiorników. Ten bliższy rękojeści jest wlewem dla mieszanki paliwowej, drugi zaś umożliwia uzupełnienie oleju smarującego łańcuch. Pomiędzy nimi znajduje się rozrusznik z nawiniętą na niego linką. Dynamiczne pociągnięcie za nią wprowadza w ruch obrotowy koło zamachowe, które poza przekazaniem napędu na wał silnika pełni również funkcję wentylatora wymuszającego chłodzący ruch powietrza wokół ożebrowania silnika.

linka rozruchowa pilarki łańcuchowej spalinowejLinka rozruchowa to charakterystyczny element pilarki łańcuchowej spalinowej, który służy do uruchamiania urządzenia.

Po prawej stronie znajduje się mocowanie prowadnicy oraz drugiej rękojeści, której pałąk ciągnie się od góry maszyny do samego boku. Umożliwia to wygodny chwyt w czasie cięcia w pionie, jak i w poziomie. Obie rękojeści zamocowane są na amortyzatorach w formie sprężyn lub gumowych naciągów. To bardzo ważne elementy budowy piły łańcuchowej spalinowej istotnie zmniejszające wibracje przenoszone na użytkownika.

Spalinowa piła łańcuchowa, z racji konieczności pracy pod różnymi kątami, wyposażona jest w silnik dwusuwowy, który smarowany jest mieszanką paliwa i odpowiedniego oleju. Specyfiką tego typu motoru jest emitowanie sporego hałasu oraz spalin. Te szkodliwe czynniki zmniejszane są w tłumiku umieszczonym na przodzie korpusu. Wnętrze wydechu skrywa również siatkę wyłapującą iskry mogące doprowadzić do pożaru w miejscu pracy. Ponad tłumikiem znajduje się charakterystyczna duża klapa hamulca bezpieczeństwa. Jest to element, którego przesunięcie do przodu powoduje rozprzęglenie silnika z częścią roboczą, co skutecznie chroni operatora w czasie odrzutu prowadnicy do góry.


pilarka łańcuchowa, klapa hamulcaKlapa hamulca bezpieczeństwa (czarny element przypominający rękojeść, znajdujący się na przodzie urządzenia) jest na tyle szeroka, aby użytkownik mógł łatwo zaprzeć się o nią dłonią.

Na dole, przeciwlegle do hamulca, znajduje się kolejne zabezpieczenie w formie metalowego zęba zwanego łapaczem łańcucha. Jego zadaniem jest uniemożliwienie zawinięcia się zerwanego łańcucha wokół ręki użytkownika znajdującej się na rękojeści głównej. Powyżej można zauważyć śruby mocujące prowadnicę i osłonę serwisową. Po zdemontowaniu boku zobaczymy sprzęgło odśrodkowe, które jest napędzane przez silnik. Gdy pilarka pracuje na biegu jałowym z ok. 2500 obr./min napęd nie jest przekazywany na zębatkę napędzającą łańcuch. Zwiększenie obrotów do roboczej wartości ok. 5000 obr./min powoduje zasprzęglenie i przekazywanie mocy na zespół tnący. W tej części maszyny można wyszczególnić jeszcze napinacz łańcucha, podajnik oleju smarującego oraz ostrogę do zapierania ciętego materiału.

Ostatnie i najbardziej charakterystyczne elementy to wspomniany już łańcuch i prowadnica. Nie bez powodu wymieniane są razem, gdyż stanowią parę charakteryzującą się wspólnymi parametrami jak szerokość rowka i podziałka mówiąca o rozstawie zębów, które muszą być skorelowane z gwiazdką na końcu miecza oraz z pierścieniem przekazującym napęd.

 Budowa piły łańcuchowej elektrycznej w wersji sieciowej i akumulatorowej

Alternatywą dla urządzenia spalinowego jest maszyna z silnikiem elektrycznym (pilarka łańcuchowa sieciowa lub wersja akumulatorowa). Brak silnika zasilanego paliwem niesie za sobą szereg zmian konstrukcyjnych w stosunku do wcześniejszego opisu piły dwusuwowej. W zależności od tego, czy energia pochodzi z sieci elektrycznej, czy z akumulatora, w okolicy rękojeści głównej znajduje się krótki przewód do podłączenia przedłużacza lub gniazdo do wpięcia baterii producenta posiadanego modelu. Istotną zmienną w budowie piły łańcuchowej elektrycznej jest też znacznie mniejszy współczynnik wibracji, który nie wymusza na konstrukcji amortyzatorów rękojeści. Następna różnica to brak dźwigni ssania i rozrusznika z szarpakiem. Większość modeli posiada jedynie włącznik ON/OFF oraz dodatkową blokadę manetki gazu. W przypadku maszyn zasilanych prądem znika nam również zbiornik na paliwo, tak więc na korpusie można znaleźć jedynie jeden korek, dający dostęp do zbiornika na olej smarujący łańcuch. Kolejna zmienna, będąca wypadkową napędu elektrycznego, to brak tłumika z wydechem, który w maszynach spalinowych często rozgrzewa się do temperatur grożących poważnym oparzeniem.

piła łańcuchowa zasilana z sieci elektrycznejPilarka łańcuchowa elektryczna (na zdjęciu model sieciowy) ma zdecydowanie prostszą konstrukcję niż urządzenie spalinowe. W przypadku modelu zasilanego z sieci należy pamiętać, że ma on krótki przewód, do którego należy podłączyć przedłużacz.

Po zdjęciu bocznej osłony serwisowej, w celu konserwacji lub wymiany prowadnicy i łańcucha, można dostrzec kolejną dużą zmianę, jaką jest bezpośrednie przekazanie napędu. Silnik elektryczny, nie jest łączony z zębatką napędzającą łańcuch poprzez sprzęgło odśrodkowe, gdyż nie musi podtrzymywać obrotów pomiędzy cięciami. Zwyczajnie, gdy użytkownik puszcza włącznik, cała maszyna przestaje pracować, co istotnie wpływa na komfort pracy. Sam zespół tnący w postaci łańcucha i prowadnicy nie różni się niczym w porównaniu z maszynami spalinowymi.

Niezbywalnym elementem każdej pilarki łańcuchowej jest hamulec bezpieczeństwa i napinacz łańcucha, których nie może zabraknąć również w elektrycznej wersji urządzenia. Napinacz, w bardziej komercyjnych modelach, często występuje w formie pokrętła obsługiwanego bez dodatkowych narzędzi.

 Podstawowa budowa łańcucha pilarki – co warto wiedzieć?

Budowa łańcucha pilarki, pozornie prosta, składa się aż z czterech różnych ogniw.

Pierwsze to ogniwo tnące które, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie przecinać drewno. Ta część łańcucha na swoim grzbiecie ma ostry ząb, który poprzedzony jest ogranicznikiem głębokości. Ten najistotniejszy typ ogniwa występuje naprzemiennie w wersji lewej i prawej. Jego dwa otwory mocujące są współdzielone z drugim typem ogniwa z charakterystycznymi zębami prowadzącymi, które przemieszczają się w rowku prowadnicy. W lepszych łańcuchach ogniwa te również posiadają ograniczniki głębokości, które współgrając z tymi opisywanymi wcześniej, zapobiegają odbiciu pilarki w czasie cięcia samą końcówką prowadnicy. Pozostałe dwa typy ogniw to łączniki z otworami lub nitami, które spinają całość w finalny łańcuch tnący.