Darmowa dostawa od 250 zł
Dostawa w 24h
Dotacje
Odroczone płatności
4,9/5 na Opineo
Stoimy przed koniecznością zakupu silnika zaburtowego. Na co zwrócić uwagę, chcąc dokonać słusznego wyboru?
Silniki zaburtowe używane są do napędzania łodzi z szybkością, jakiej nigdy by im nie zapewniły żadne wiosła. Urządzenia te różnią się generowaną mocą, zasilają łodzie: od małych wiosłowych do wielkich rybackich. Wszystkie silniki zaburtowe łączy to, że są samodzielnymi napędami przytwierdzonymi do łodzi.
Elektryczne silniki zaburtowe są na ogół mniejsze i generują mniej mocy niż ich spalinowe odpowiedniki, działają za to ciszej. Znajdują one zastosowanie w mniejszych jednostkach pływających lub w sytuacjach, gdy istnieje potrzeba ograniczenia hałasu, który może odstraszyć ryby. Z drugiej strony, silniki spalinowe są głośniejsze, ale zapewniają o wiele więcej energii. Mają moc od dwóch lub trzech koni mechanicznych do nawet setek w dużych maszynach rybackich. Aby łódź płynęła jeszcze szybciej, można zamontować nie jeden, a dwa lub nawet cztery silniki zaburtowe. Można zauważyć, że tego typu rozwiązanie jest często wybierane przez właścicieli sprzętów pływających.
Silniki zaburtowe spalinowe są dostępne w wersji dwu- i czterosuwowej. Te ostatnie zapewniają czystość i płynność jazdy, stanowią osiemdziesiąt procent wszystkich kupowanych silników zaburtowych. Nie oznacza to jednak, że silniki dwusuwowe są gorsze – ich zaletą jest większa wydajność, jednak działają głośniej i wytwarzają więcej zanieczyszczeń. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości korzystanie z silników czterosuwowych będzie jeszcze częstsze, jednak z drugiej strony – dodatkowa moc generowana przez silnik dwusuwowy będzie zawsze pożądana.
Silniki zaburtowe mają jeszcze jedną ważną funkcję – pozwalają na sterowanie łodzią, nawet gdy są wyłączone. Urządzenia włączamy: w mniejszych maszynach – manualnie, w większych łodziach – poprzez zapłon elektryczny.
Silniki zaburtowe są dość trwałe, więc można spodziewać się, że będą długo działać. Mimo to, dbałość o nie jest wciąż wskazana. Dwa największe zagrożenia to gorąco i dwutlenek węgla. Właściciel łodzi powinien się upewnić, że układ chłodzenia silnika zwalcza ciepło. Większość urządzeń przepłukuje wodę, w której się znajduje, by ochłodzić silnik, więc za urządzeniem może pojawić się jej smuga. W celu pozbycia się gromadzącego dwutlenku węgla, wyprodukowano szereg dodatków, które można wlać do zbiornika paliwa, pewnym rozwiązaniem jest też oddanie urządzenia do mechanika do serwisu. Silnik zaburtowy odwdzięczy się wtedy, ku uciesze jego właścicieli, wieloletnim funkcjonowaniem.