Darmowa dostawa od 250 zł

Dostawa w 24h

Dotacje

Odroczone płatności

4,9/5 na Opineo

Koszyk

Koszyk jest pusty

Nowy kierunek rozwoju w Bosch: elektroliza wodorowa

Data aktualizacji: 01-07-2022

Jesteśmy u progu transformacji energetycznej, która ze względu na postępujące zmiany klimatu, jest potrzebna. We wszystkich sektorach przemysłu następuje coraz większy nacisk na to, by wykorzystywać zrównoważone źródła energii. Pozyskiwanie ekologicznego paliwa jest możliwe i co więcej, trwają już zaawansowane prace, które dzięki firmie Bosch przyspieszą jeszcze bardziej. Bosch opracuje tzw. stos ogniwa paliwowego, będący kluczowym elementem elektrolizera.

Czym jest „zielony wodór”?

Wodór to pierwiastek wszechobecny zarówno we wszechświecie, jak i na Ziemi. Znajduje się przede wszystkim w związkach chemicznych. Samodzielnie jest bezwonnym i niewidocznym gazem, a jego temperatura skraplania wynosi -252°C. Wodór można produkować w wyniku elektrolizy wody – jej cząsteczki są rozkładane na dwa pierwiastki: tlen oraz wodór. Proces elektrolizy przebiega dzięki energii elektrycznej. O tzw. zielonym wodorze można mówić wówczas, gdy do jego produkcji użyta jest energia elektryczna pochodząca z odnawialnych źródeł, czyli ze słońca, wiatru.

Przemysł wodorowy ma ogromny, jeszcze niewykorzystany potencjał. Działania na całym świecie zmierzają w kierunku dywersyfikacji źródeł energii i ograniczenia zużycia paliw kopalnych, których alternatywę może stanowić zielony wodór. Szacuje się, że do 2030 roku zapotrzebowanie na ten nośnik energii wzrośnie rocznie do 10 mln ton. Mając to na uwadze, Bosch zainwestuje w rozwój technologii neutralnych dla klimatu, w tym elektrolizę wodorową, 3 mld euro w ciągu najbliższych trzech lat.

Wkład Bosch w rozwój technologii elektrolizera

Bosch jako jeden z czołowych producentów na rynku motoryzacyjnym na świecie i w technologii ogniw paliwowych wykorzysta swoje know-how do opracowania tzw. stosu. Stos jest istotnym elementem ogniwa paliwowego, w którym z połączenia tlenu i wodoru wytwarzana jest energia elektryczna. Stos w elektrolizerze ma działanie odwrotne – prowadzi do rozbijania cząsteczki wody na tlen i wodór. Każdy stos składa się z połączonych ogniw, a w każdym z nich zachodzi elektroliza.

Zadaniem Boscha jest opracowanie inteligentnego modułu, w którym stos elektrolizera będzie połączony m.in. z jednostką sterującą, czujnikami i energoelektroniką. Modułów wprowadzonych zostanie kilka i będą one możliwe do integracji. Znajdą zastosowanie nie tylko w nowych rozwiązaniach, lecz także w istniejących, i wesprą działania producentów zielonego wodoru. Nowe rozwiązanie ma być możliwie w pełni ekologiczne, dlatego równocześnie Bosch rozpocznie prace nad wprowadzeniem systemu recyklingu tych komponentów.

Oczekiwane rezultaty już w 2025 roku

Program pilotażowy produkcji komponentów elektrolizera wodorowego rusza już w przyszłym roku. Bosch planuje dostarczyć pierwsze inteligentne moduły już w 2025 roku – wtedy to opracowana technologia wytwarzania wodoru ma wejść do produkcji. W pierwszej kolejności z nowych modułów skorzystają producenci instalacji elektrolizy, a także dostawcy usług przemysłowych.

Moduły mają być produkowane masowo, aby trafiły szybko do jak największej ilości zainteresowanych. Produkcja będzie odbywać się w Europie, w kilku państwach: Niemczech, Czechach, Austrii i Holandii. Jak podkreśla Bosch, produkcja komponentów do elektrolizerów wpłynie także na zwiększenie zatrudnienia i da setkom osób miejsca pracy. Oprócz wkładu w gospodarkę i ekologię misją firmy jest również udział w zapewnieniu społeczeństwu warunków bytowych, poprzez danie możliwości zdobycia zatrudnienia.

To jednak nie jest jedyny innowacyjny projekt, nad którym pracuje Bosch. Obecnie równolegle do opisanych działań, Bosch opracowuje stacjonarne oraz mobilne ogniwa paliwowe. Ogniwa stacjonarne znajdą zastosowanie w małych elektrowniach, centrach handlowych, kompleksach biznesowych. Mobilne natomiast znajdą się w ciężarowym transporcie towarów. Dzięki temu działalność tych punktów oraz transport dóbr stanie się neutralny dla klimatu.